Does Compressing High School Duration Affect Students' Stress and Mental Health? Evidence from the National Educational Panel Study

verfasst von
Johanna Sophie Quis
Abstract

Starting in 2004/2005, the German state Baden-Wurttemberg reduced academic track duration from nine to eight years, leaving cumulative instruction time mostly unchanged. I use this change in schooling policy to identify the effect of increased schooling intensity on students' internalizing mental health problems and perceived stress. Using data on 2306 students from the Additional Study Baden-Wurttemberg of the National Educational Panel Study (NEPS), estimates show strong negative effects on internalizing mental health problems for girls and an increase in stress for both genders.

Externe Organisation(en)
Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Typ
Artikel
Journal
Jahrbucher fur Nationalokonomie und Statistik
Band
238
Seiten
441-476
Anzahl der Seiten
36
ISSN
0021-4027
Publikationsdatum
25.09.2018
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Peer-reviewed
Ja
ASJC Scopus Sachgebiete
Volkswirtschaftslehre und Ökonometrie, Betriebswirtschaft, Management und Rechnungswesen (insg.), Sozialwissenschaften (sonstige)
Ziele für nachhaltige Entwicklung
SDG 3 – Gute Gesundheit und Wohlergehen
Elektronische Version(en)
https://doi.org/10.1515/jbnst-2018-0004 (Zugang: Geschlossen)