Does the early bird catch the worm?

verfasst von
Patrick A. Puhani, Andrea M. Weber
Abstract

We estimate the effect of age of school entry on educational outcomes using two different data sets for Germany, sampling pupils at the end of primary school and in the middle of secondary school. Results are obtained based on instrumental variable estimation exploiting the exogenous variation in month of birth. We find robust and significant positive effects on educational outcomes for pupils who enter school at 7 instead of 6 years of age: test scores at the end of primary school increase by about 0.40 standard deviations and the probability to attend the highest secondary schooling track (Gymnasium) increases by about 12% points.

Organisationseinheit(en)
Institut für Arbeitsökonomik
Externe Organisation(en)
Universität St. Gallen (HSG)
Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (IZA)
Technische Universität Darmstadt
Typ
Artikel
Journal
Empirical economics
Band
32
Seiten
359-386
Anzahl der Seiten
28
ISSN
0377-7332
Publikationsdatum
05.2007
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Peer-reviewed
Ja
ASJC Scopus Sachgebiete
Statistik und Wahrscheinlichkeit, Mathematik (sonstige), Sozialwissenschaften (sonstige), Volkswirtschaftslehre und Ökonometrie
Ziele für nachhaltige Entwicklung
SDG 10 – Weniger Ungleichheiten
Elektronische Version(en)
https://doi.org/10.1007/s00181-006-0089-y (Zugang: Geschlossen)