Förderung sozial-emotionaler Kompetenz im Kindergarten

Evaluation eines präventiven Verhaltenstrainings

verfasst von
Heike Wadepohl, Ute Koglin, Vonderlin Eva Vonderlin, Franz Petermann
Abstract

This paper reports results of an evaluation study on effectiveness of a social-emotional competence training. Preschool children (n = 127) took part in a training program and are compared to an untreated control group (n = 129) by means of teachers evaluation questionnaires before and after the training. Afterwards, the training effects of a risk group with problematic social behavior are evaluated. General analyses show positive effects on social-emotional competence, but only marginal effects on problem behavior. However, differential analyses of the risk group show positive effects on both aspects. Due to the practicability and the results for the promotion of social-emotional skills, the evaluated training can also be recommended as a universal prevention program.

Externe Organisation(en)
Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Universität Bremen
Typ
Artikel
Journal
Kindheit und Entwicklung
Band
20
Seiten
219-228
Anzahl der Seiten
10
ISSN
0942-5403
Publikationsdatum
10.2011
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Peer-reviewed
Ja
ASJC Scopus Sachgebiete
Pädiatrie, Perinatalogie und Gesundheitsvorsorge bei Kindern, Pädagogische und Entwicklungspsychologie, Psychiatrie und psychische Gesundheit
Ziele für nachhaltige Entwicklung
SDG 3 – Gute Gesundheit und Wohlergehen
Elektronische Version(en)
https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000059 (Zugang: Geschlossen)