Förderung sozial-emotionaler Kompetenz im Kindergarten
Evaluation eines präventiven Verhaltenstrainings
- verfasst von
- Heike Wadepohl, Ute Koglin, Vonderlin Eva Vonderlin, Franz Petermann
- Abstract
This paper reports results of an evaluation study on effectiveness of a social-emotional competence training. Preschool children (n = 127) took part in a training program and are compared to an untreated control group (n = 129) by means of teachers evaluation questionnaires before and after the training. Afterwards, the training effects of a risk group with problematic social behavior are evaluated. General analyses show positive effects on social-emotional competence, but only marginal effects on problem behavior. However, differential analyses of the risk group show positive effects on both aspects. Due to the practicability and the results for the promotion of social-emotional skills, the evaluated training can also be recommended as a universal prevention program.
- Externe Organisation(en)
-
Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Universität Bremen
- Typ
- Artikel
- Journal
- Kindheit und Entwicklung
- Band
- 20
- Seiten
- 219-228
- Anzahl der Seiten
- 10
- ISSN
- 0942-5403
- Publikationsdatum
- 10.2011
- Publikationsstatus
- Veröffentlicht
- Peer-reviewed
- Ja
- ASJC Scopus Sachgebiete
- Pädiatrie, Perinatalogie und Gesundheitsvorsorge bei Kindern, Pädagogische und Entwicklungspsychologie, Psychiatrie und psychische Gesundheit
- Ziele für nachhaltige Entwicklung
- SDG 3 – Gute Gesundheit und Wohlergehen
- Elektronische Version(en)
-
https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000059 (Zugang:
Geschlossen)